Bungy och party!

Helgen började bra på fredagen då vi slutade tidigt eftersom vi färdigställt vår poster inför konferensen om 2 veckor, det firade vi med kafébesök på ett supermysigt kafé som vår vän Esther tipsat om. Därefter lite shopping och en lugn kväll.
På lördagen var det bungyjumping på programmet, vi laddade hela förmiddagen och gav oss sedan av emot Auckland Harbour Bridge. Där anmälde vi oss och blev invägda innan vi fick hjälp med att ta på oss ordentliga selar och hjälmar. Vi blev guideade upp på bron och fick promenera till den lilla bungy-poden ungeför mitt på bron(som vi för övrigt ser från vår balkong). Sofia uppskattade inte denna promenad särskilt mycket då det ända som skilde en från vattenytan 40m ner var ett tunt galler. I poden var Sofia först ut av oss två och fick hjälp att få på utrustningen av en rasta-kille som också med bestämd hand eskorterade henne till kanten. Väl framme vid stupet tog höjdskräcken överhanden och Sofia kramade sin enda säkerhet i livet, rasta-killen hårt. Efter några minuters övertalningsförsök (kändes som flera timmar)backade Sofia från dödsstupet, skakad kom hon över kanten in i säkerheten igen stolt över att ha försökt trots svår höjdfobi. Därefter var det Lisas tur, hon promenerade tillsynes oberörd till kanten och hoppade. I huvudet pågick trots det lugna yttret en svår kamp. Känslan när man väl tagit steget var dock riktigt häftig!!!
På kvällen var vi bjudna till Dee och när vi kommit dit överraskade hela gänget från jobbet oss med tårta och sång. Vi provade även en lokal delikatess: Feijoa vodka som smakade som en blandning av hostmedicin och penicillin- smaskens tyckte vi och shotade! Därefter dansade vi halva natten.
Söndagen har varit lugn med blåbärspannkaka med grädde till frukost och park-häng på eftermiddagen. Ännu en bra helg alltså.

Utrustade och laddade!

Sofia kikar över kanten...

Lisa hoppade!

Sen var det party!

Skepp o´hoj!

Sofia får instruktioner innan sjösättning

Redo i våtdräkter

Statistik bytes mot vindsurfingskarriär

Den avverkade arbetsveckan slutade med den värst dagen vi haft här hittills. Vi lyckades inte utföra de analyser som vi fått i uppgift att göra och vi lyckades dessutom att krascha hela statistikprogramet samtidigt på våra 2 datorer. Kändes väldigt lyckat :) Efter mycket om och men fick vi ordning på det hela men gick ändå från jobbet med allt annat än ett soligt humör, trots att vi faktiskt haft en väldigt trevlig lunchrast där vi lyckades skaffa 2 kompisar :) Vi blev bjudna till den ena för en fördrink samma kväll innan vi tillsammans gick och tog ett glas vin på en bar. Det var väldigt trevligt och vi fick höra mycket om den Nya Zeeländska kulturen, så dagen slutade i alla fall på topp.
Lördagen inleddes med en välförtjänt sovmorgon, det var helt underbart eftersom vi aldrig har unnat oss någon tidigare. Vi åt en lång frukost och promenerade sedan bort till de lite finare shoppingstråken i Newmarket. Där gick vi runt och kikade på alla fina kläder som dock var för dyra för våra plånböcker. Hittade i alla fall lite smågrejer och det blev äntligen en god latte på starbucks! I övrigt smakar kaffet här klorerat vatten och getmjölk, ingen bra kombo.
Dagen efter blev det återigen en tidig morgon för att hinna med färjan till Bayswater. Där hade vi i förväg bokat in 3 h vindsurfing som blev en succé. Vi tog oss an vågorna och vindarna på bästa sätt och funderar nu på att byta vår statistikkarriär mot vindsurfing. Toppenväder hade vi med lagom blåst, bara lite mulet och 22 grader i vattnet. Vår instruktör var en supertrevlig man från Hongkong och trots vissa språksvårigheter planerar vi absolut återbesök. Vi bifogar lite bilder :)

Fina fiskar!

Delfin:)

Lisa i sitt rätta klimat

Gryning

Söderhavsö

Sofia i djungeln

Båttur

Weekend i the Bay of Islands!

På lördagmorgonen gick vi upp tidigt för att ta bussen till det omtalade Bay of island(skärgård med 140 tropiska öar). Bussen gick 8:00 och var framme vid lunch i Paihia, utgångspunkten för att ta sig ut i övärlden. Efter att vi tappat kartan och kommit på att vi glömt bokningsnummret till ”hotellet” fick vi fråga oss fram för att hitta de 4 km in i bushen där vårat billiga, i förväg betalda boende låg. Vi var nära att gå förbi det då vi trodde att stället var övergivet och igenbommat. Men tillslut hittade vi ägarinnan som gav oss nyckel till vår lilla stuga där städning tydligt inte prioriterats på ett tag. Utan att nedslås av detta beslöt vi oss för att ta bushwalken tillbaka till byn, denna tog oss förbi vattenfall, genom regnskog och mangroveträsk. Mycket vackert. Stigen gick också genom ett Kiwifågel reservat och vi tror att vi hörde en kiwifågel snarka. Därefter blev det(äntligen) dags för vår första glass i detta land, på tiden. Vi chillade lite på beachen(Sofia somnade på en parkbänk) som tur var hade hon luffarhatten på sig och blev inte solbränd, den här gången. Sen var det dags för middag, vi beställde kött och pommes frites 3 glas vin och blev därefter utslängda från restaurangen efter att de ringt efter en taxi åt oss.

Dagen därpå började med frukost på stranden, härligt! Kl 9:15 var det ombordstigning på båten vi boket en tur med ut i övärlden. Den tog oss först till Russel, den gamla huvudstaden(som James Cook steg i land vid när han upptäckte Nya Zeeland). Sen åkte vi vidare ut i bayen. Det första vi stöter på är ett gäng delfiner, kaptenen beordrar oss att snabbt strippa och kasta oss i vattnet, vi lyder och vips är vi medlemmar i delfinernas flock. Man fick chansen att komma riktigt nära de vilda djuren, förutsatt att man paddlade på med simfötterna. Det behöver väl inte nämnas att delfiner kan ett och annat om sim och hoppkonst och visade prov på detta. De var dock nyfikna och kom ibland riktigt nära, ca 2 m. En riktigt häftig naturupplevelse!

Nästa möte blev med 2 av världens minsta pingviner(pacific blue penguin), supersöta!

Efter detta följde en något kylig båtfärd runt de tropiska, vackra öarna och vi åkte med båten genom ett jättestort hål i en jättestor klippa(the hole in the rock).

Vi steg i land på en av sandstränderna för att äta vår medhavda lunch, där fick vi sällskap av en trevlig ung norrköpingsgrabb som bott i Auckland i 10 veckor.

Vi hann på båtturen se massa fiskar och fåglar och Lisa kunde inte hålla sig utan hoppade i och simmade med de knallblå fiskarna.

När vi kom iland igen var det dags att ta bussen tillbaka till Auckland, vi åkte med en minst sagt virrig busschaufför och en buss som knappt kunde ta sig uppför de branta uppförsbackarna. Originalet till busschaufför fick sällskap av 3 andra kufar längst fram, detta gjorde att han missade att plocka upp 2 resenärer i en by mitt ute i ingenstans, nästan körde ifrån en tjej som gick på toaletten(vi fick säga till) och en timmes försenad ankomst till Auckland.

Helt slut men lyckliga efter en intensiv helg somnade vi nyduschade tidigt på söndag kvällen i våra rena, fräsch sängar.

Mount Victoria

Klippa

Strandpromenad

Vi var där...

Karekare beach

Helgen!

Helgen smygstartades på fredagen, då en snäll kvinna som vi lärt känna på "VIP-shutteln" visade oss runt i Glenn Innes (lokala centret där vårt kampus ligger). Hon tog oss runt på de små pittoreska affärerna, bla bageri, fiskaffär och en stor supermarket där vi i fortsättningen kommer göra våra matinköp. Just den här gågnen blev vi nekade att köpa en flaska vin, då vi inte hade passet med oss (leg gäller inte här) - attans!
Fredagkvällen spenderades på Father Ted, en irländsk pub med livemusik, som nu efter två besök blivit vårt stammis-ställe:)
På lördag eftermiddag kom snälle handledar och hämtade oss, vi åkte till hans hus på västkusten och mötte där upp med hans supertrevliga fru. De har ett hus mitt i regnskogen på en klippavsats och utsikten över Auckland är spektakulär från deras balkong. Dee tog oss till Karekare (stranden där filmen The Piano är inspelad) som var enastående vacker! Stranden var omgiven av höga klippor täckta av regnskog, sanden var kolsvart och havet rullade in i riktiga surfarvågor. Vår snälle handledare försökte glad i hågen lära oss hur man använde en "body-board" som enligt hans fru var jättel'ätt att handskas med. Vi klarade dock denna sport mindre bra, men åkte iaf några meter på de enligt oss enorma vågorna. Det hela slutade med en liter saltvatten i magen, några små nakenchocker och skrubbsår. Men roligt var det! Dagen avslutades med en trevlig middag hemma hos handledaren tillsammans med hela hans familj. Efterrätten var pavlova som tydligen är en Nya Zeeländdk specialite, supergod!
På söndagen tog vi en båttripp till Devonport, som är fastlandet på andra sidan sundet. Där strosade vi kring i de mysiga kvarteren, gick upp på Mount Victoria och shoppade lite smycken. Vi försökte få tag på en ordentlig latte, men som överallt annars smakar de mest bara (get-) mjölk. Men det vägdes med råge upp av en utsökt kycklingsallad. Därefter blev det lite lyssnadne på jazzmusik i parken Auckland Domains ett par kvarter hemifrån.
En mycket bra helg!

Lisa och Sofia

Vanlig dag i Auckland.

Dagen börjar med en promenad genom centrala Auckland till mini-bussen, som tar oss ut till Tamaki Campus. Det första vi lärde oss första dagen när vi anlände till campus var ”here we work flexible hours”.  Proffessorerna går runt i hawai-skjortor, släntrar in vid halv tio på morgonen och går vid tre-tiden - vilket passar oss utmärkt:)

Alla på vår sektion är jättetrevliga och hjälpsamma, än så länge spenderar vi dagarna mest med att läsa artiklar. Lisa och jag brukar hålla ut till fyra, därefter bär det av tillbaka till city.  På vägen hem passerar vi Aucklands shoppingkvarter, var det finns nästan farligt mycket fint på sommar-rean (svider i plånboken)!

Efter att ha fått i oss lite middag på balkongen, blir det antingen en springtur i Auckland Domains eller lite skönt häng i en park i närheten.

Sämre kan man absoult ha det:)