Dykning vid Poor Knights Island!

Helgen spenderades för min (Lisas) del i Northland där jag prövade på dykningen som är rankad bland top 10 i världen. På lördagen var det bara sjöliv för hela slanten och det började med en rätt gungig båttur ut till Poor Knights Island. Det är en ögrupp som omges av ett marinreservat 800m ut från öarna i varje riktning. Morgonen startades med lite genomgång av dykplatserna för dagen och sen delades vi in i små grupper. Jag och en schysst engelskman blev "byddysar" och höll med andra ord koll på varandra. Men vi hade också en local, Tam som guidade oss på djupet. Det var bra då man lätt förlorade orienteringen då bottnen bestod av stora lava bumlingar som bildade små tunnlar och skrymslen som vi simmade igenom. Vattentemperaturen var ganska behagliga 18 grader och jag frös bara lite. Det var dock inte svårt att distrahera sig från kylan när man hade  en sådan fascinerande undervattensvärld att spana in. Kelp har jag aldrig tidigare sett, som små träd som står på botten och under dem fanns en matta av färgglad mossa. Sikten var bra, ca 10-15m och fisklivet var mycket varierat. Bland höjdpunkterna kan rocka, riktigt stora scorpionfishes, och nudiebranches (vattensniglar) nämnas. Under ytintervallet körde dom in den stora dykbåten i världens största sjögrotta (140m lång och 80m vid), mäktig. Nästa dyk var lika häftigt med en mängd muränor (flera som simmade fritt), av flera olika sorter.  Tyvärr har jag inga bilder från dagen då jag glömde att ladda min kamera innan jag åkte. Men det häftigaste, under vattnet, kan jag ju ändå inte fota...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0