Wellington!

Sista anhalten på vår resa var Nya Zeelands huvudstad- Wellington. Hit tog cvi oss med buss från Christchurch utmed sydöns västkust. Här såg vi både sälar, sjölejon och albatrosser! Efter en låång busstru (med en något osäker busschaufför som inte vågade köra snabbare är 30 km/h) kom vi fram till Picton och tog färjan över till Wellington. Från färjetrminalen bestäme vi oss för att lyxa och ta en shuttle in till city, vi hamnade i mitt i 70-talet i en bil full med julgransbelysning, discokulor och ABBA-musikvideor på högsta volym:). Därefter väntade en lugn kväll på YHA med tv-mys och gröt -mmm!
Dagen därpå påbörjades på Te Papa Tongareva museum med Maori-utställningar och nutida konst. Väl värt ett besök. Därefter spenderades dagen shopping och ätande på stadens många berömda kaféer (Wellington är känt för att ha ett av världens bästa kafé-utbud). På kvällen bestämde vi oss för att laga god lyxmiddag (som alternativ till hummus, mackor, gröt och tonfisk på burk), tyvärr lyckades vi köpa äcklig pesto, rostbiff som var något geléartad och göra bakade potatisen överkokt och rå på samma gång....detta är en sann konst vill vi påpeka! Viet var dock mycket gott och vi träffade en trevlig svensk kille som vi gick ut och tog en öl med på Cuba Street.
Vår sista dag i Welington spenderade vi i Zealandia Wildlife Sanctuary, ett 225 hektar sotr inhängnat område med inhemsk Nya Zeeländs urskog. Inhängnaden är till för att slydda alla de fåglar (bland annat marklevande Kiwi) från däggdjur. Efter en förmiddags vandrande i bushen tog vi en tio minuters bussresa in till centrum för ett fika-marathon under eftermiddagen. Ett mycket bra slut på en härlig resa!
Sedan väntade en vacker tågresa på 12 timmar tillbaka till Auckland - med utsikt över regnskogar, vulkander, hav och gröna kullar som tagna ur Sagan om Ringen.Lisa utanför Te Papa museum