Sista helgen i Auckland

Sista handen lades på våra rapporter på fredagen, jippiiee!! Detta behövde firas, så vi mötte upp gänget på vanliga sushistället efter en snabb fördrink hos Nora. Riktig goda sushi-roals i schyst atmosfär:) På vägen till the waterfront blev det vätskestopp på en bar med golvlampor stående i taket, fejk-uppstoppade djur på väggen och bokhyllepelare. Där fick vi även sällskap av Baptiste, en trevlig fransos.

Sedan tog vi oss vidare för att lyssna på lite live-musik (med en mcyket söt sångare:)) och slå klackarna i taket.

Coverbfika gr 2.and när det är som allra bäst!

På lördagen hade vi en lugn och skön vilodag med en springtur utmed havet och fika gr 2 i det strålande solskenet. Bara en liten regskur överraskade:) På kvällen blev det IMAX-bio med Prince of Persia, rekommenderas starkt för alla som vill ha en stordos matcho-action blandat med maffia spcialeffekter (typ pirates-filmerna). De med mer intellektuell filmsmak bör välja ett annat alternativ, men vi var nöjda!

Statsshäng:)

På söndagen bestämde vi oss för komma i kontakt med barnet i oss, återigen. Vi tog oss till Auckland Zoo tillsammans med Nora och alla barnfamiljer i stan. Vi spanade in en mängd djur och fick äntligen se en riktig Kiwi-fågel (dock i något mörk belysning).

Här ser ni klart och tydligt en kiwi (till vänster).

Vi såg också diverse andra djur som tigrar, lejon, uttrar (som lisa tyckte mycket om) och många fåglar. Efter att ha strosat runt ett tag på zoot tog vi bussen tillbaka till city för andra besök på den omtalade sushi-restaurangen. Denna gång blev det dock takeaway, maten intogs istället i solen vid hamnen. På detta blev det glass, mm!

Dykning vid Poor Knights Island!

Helgen spenderades för min (Lisas) del i Northland där jag prövade på dykningen som är rankad bland top 10 i världen. På lördagen var det bara sjöliv för hela slanten och det började med en rätt gungig båttur ut till Poor Knights Island. Det är en ögrupp som omges av ett marinreservat 800m ut från öarna i varje riktning. Morgonen startades med lite genomgång av dykplatserna för dagen och sen delades vi in i små grupper. Jag och en schysst engelskman blev "byddysar" och höll med andra ord koll på varandra. Men vi hade också en local, Tam som guidade oss på djupet. Det var bra då man lätt förlorade orienteringen då bottnen bestod av stora lava bumlingar som bildade små tunnlar och skrymslen som vi simmade igenom. Vattentemperaturen var ganska behagliga 18 grader och jag frös bara lite. Det var dock inte svårt att distrahera sig från kylan när man hade  en sådan fascinerande undervattensvärld att spana in. Kelp har jag aldrig tidigare sett, som små träd som står på botten och under dem fanns en matta av färgglad mossa. Sikten var bra, ca 10-15m och fisklivet var mycket varierat. Bland höjdpunkterna kan rocka, riktigt stora scorpionfishes, och nudiebranches (vattensniglar) nämnas. Under ytintervallet körde dom in den stora dykbåten i världens största sjögrotta (140m lång och 80m vid), mäktig. Nästa dyk var lika häftigt med en mängd muränor (flera som simmade fritt), av flera olika sorter.  Tyvärr har jag inga bilder från dagen då jag glömde att ladda min kamera innan jag åkte. Men det häftigaste, under vattnet, kan jag ju ändå inte fota...

Lite nostalgi!

Jag (Sofia) har haft en underbar helg i Auckland, med mycket fest och cityliv. Nu lämnar vi Auckland om en vecka, därför måste det visas lite mer av denna härligastad! Vi kör en liten bildserie:)

En liten city-bild, var tvungen:)

Ett litet exempel på (brist på?) arkitektur à Auckland. Huset behövdre bli större - ja då gör man en glasutbyggnad ovanpå, självklart!

Vårt favouritkafé, gör faktiskt gott kaffe (viss getsmak till trots).

Helgen börjagde med sushi (som är löjligt billigt) och gott Nya Zeeländskt vitt vin, därefter väntade utgång på en av uteserveringarna vid Auckland Harbour. Nora och jag fick sällskap av en trevlig fransman som vi hoppas ska ta med oss ut och segla. Vi är ju trots allt i City of sails:)

På lördagen var Nora och jag uppe i Sky-tower, och beundrade den vackra utsikten. Här ser vi Harbour Bridge som går mellan city och North shore.

Nora och jag med centrala Auckland och vulkan-ön Rangitoto i bakgrunden (är mycket stolt över att ha vågat stå så här nära fönstret, det är högt upp!)

En liten bild på omtalade Sky-tower från vår balkong:)

Efter att ha beundrat utsikten länge och väl tröttnade vi till slut. Vi bestämde oss för att jogga (fast mestadels promenera) en sväng längst Tamaki drive, som för övrig vägen Lisa och jag åker till universitetet varje morgon.

Dagen avslutades med en avskedsfest för vår vän Valerie, som nu har åkt tillbaka till Österrike. Kvällen bjöd på god mat, biljardspelande och singstar - inte helt fel.

Sofia

Paradissträndernas Coromandel!

Hej igen, vi har nu återkommit från de glittrande sandsträndernas halvö till verkligheten med storstadsliv och plugg (även om det inte är alltför mycket av den varan).
Helgen spenderades alltså på Coromandel Peninsula som är en halvö 2 timmars bilfärd väster om Auckland. Ett äldre par på jobbet bjöd ner oss till deras Badge, belägen 2 m från vattenbrynet.  Där emellan fanns en underbar sandstrand. Våra kollegor är ett fantasktiskt trevligt par som gärna bjuder på sig själva och älskar orientering (och därmed också Sverige tydligen).
Helgen bjöd på morgonpromenader längs med stranden, följt av morgondopp i stilla havet och efter det lyxig frukost med havsutsikt. Vädret var generellt bra, förutom en rejäl dusch på en av våra vandringar. Vi inspekterade jättelika Kauri-träd, spanade in Cathedral Cove, värmde fötterna i värma källor på stranden på dagen och värmde kroppen i varma källor under stjärnhimlen. En av kvällarna blev det lyxig middag på restaurang, utsökt både pumpasoppa, lokal fångad fisk och skaldjur. Den andra kvällen spenderades i beachhouset med gott vin och mat samt pusselläggning. För övrigt åkte vi tåg på hemmasnickrad räls( gjord av secondhand material) upp till en fantastisk utsikt. Rälsen var gjord av en entusiastisk krukmakare, inte för turister utan bara för eget nöje (brist på pengar gjorde dock att han blev tvungen att öppna för allmänheten). Vi besökte diverse fina stränder och såg ett antal vackra vyer förstås, vi är ju på NZ.
Utsikt från vardagsrummet.
Cathedral Cove
Regnskydd
Fin stand
Paradiset på jorden
Spegelsand
Skymningsljus
Sofia med varma fötter på hot water beach.
Gryningsljus
Med solen i ögonen...

Härlig helg i northland.

Bättre sent än alldrig :) , här kommer lite bilder från förrförra helgen då min fantastiska pojkvän Johan var på besök. Vi hyrde en bil som vi susade omkring i uppe i Northland norr om Auckland. En toppenresa!

Ännu en fantastisk helg!

Helgen kick-startades på fredagskvällen med goda honungsdrinkar och trevligt umgänge på Honey Bar (en iaf lokalt känd bar här i Auckland:)).

Morgonen därpå var det tidig uppstigning (klockan sex) som gällde, eftersom både Lisa och jag skulle iväg på skilda håll. Nöjd över att ha tagit mig upp satte jag mig på den något trånga shutteln som skulle ta mig till Waitomo Caves, fyra timmars bilfärd söder om Auckland. Waitomo är Maori för ’vattenfyllt hål’ och bildades av att en underjordisk flod sakta gröpt. Jag bestämde mig för att ta en dubbel tour och först besöka Glow-worm caves, känd för sina underjordiska båtturer i salar upplysta som av en stjärnhimmel av lysmaskar – fantastiskt!

Därefter besökte jag Aranui cave som inte innehöll lysmaskar pga att det inte längre går någon flod härigenom (tydligen krävs detta för att de ska kunna hitta mat). Denna grotta var ändå jättehäftig, full av alla möjliga skulpturer formade av regnvatten som sipprar längs väggarna.

Efter mina grottbesök bestämde jag för att ’go tramping’ längst ett av spåren i området. Börjar bli en riktig vana här:). Som vanligt var naturen jättefin (man blir verkligen bortskämd här), fast jag stötte på lite problem längs vägen. Vid ett antal tillfällen vandrade man i kohagar, på ett av ställerna ville inte en tjur släppa in mig. Han stirrade hotfullt och började frusta och stöna när jag klättrade över staketet. Så jag hoppade snabbt ut igenJ Som tur var träffade jag en trevlig amerikan, som fick vara min personliga bodyguard för dagen. Jag skickade in honom först och som tur var kom vi båda välbehållna genom hagen:)

Den hotfulla tjuren:)

/Sofia

Rotorua!

Medan Johan och Lisa tog sig en roadtrip runt Northland åkte jag (Sofia) ner till Rotorua med Valerie och Nora. Vi smygstartade redan på fredagen med middag och ett par drinkar i Aucklands hamn. På lördag morgon bar det av mot Rotorua som ligger mitt i den vulkaniskt aktiva platån på centrala nordön. Väl framme besökte vi ett Polynesiskt ssvavel-spa, med varmt (något illaluktande) och superskönt vatten utomhus-jättehärligt! Efter några timmars avslappnande bad kände vi oss pigga och tio år yngre!;)
Vi bodde i världens minsta rum, de hade klämt in två våningssängar och för att kunna öppna dörren var vi tvugna att gå och lägga oss:) Vi bestämde oss för att inte spendera alltför mycket tid på rummet och begav oss ut på 'stan'. Efter en del letande hamnade vi på ett något annourlunda ställe med trubadurer, barmnkallasstämning och en man som sprang run utklädd till giraff. Annourlunda men mycket gott...
Dagen därpå startade vi tidigt, vi körde till Wai-o-tapu thermar wonderland för att se på varma källor, geishrar och bubblande gyttjebad. Det kändes precis som man landat på månen, mycket häftigt! Dagen avslutades med riverrafting. Vi 'paddlade' oss ner för tre vattenfall, varav det högsta var sju meter! Tydligen var denna rafting en femma på en skala från ett till sex, (där sex är för extremsportare). Som tur var, var vi lyckligt ovetande om detta inna vi satte oss på flotten. FLoden var bedårande vacker, omgiven av regnskog och med klarblått vatten. Vi hade dock inte så mycket tid att titta på utsiken:) Efter en timmes rafting, tre ifallningar i vattnet, en glidning nerför en fros i bara flytväst och tre liter flodvatten mer i magen- kom vi nöjda och helskinnade tillbaka till Rotorua. Rekommenderas verkligen!

/Sofia

Svavel-spa:)

Svavel-spa

Champagne pool

Lady Knox

Wai-o-tapu

Här blev vi blöta:)

Blöta, men glada efter stupet:)