Ännu en fantastisk helg!

Helgen kick-startades på fredagskvällen med goda honungsdrinkar och trevligt umgänge på Honey Bar (en iaf lokalt känd bar här i Auckland:)).

Morgonen därpå var det tidig uppstigning (klockan sex) som gällde, eftersom både Lisa och jag skulle iväg på skilda håll. Nöjd över att ha tagit mig upp satte jag mig på den något trånga shutteln som skulle ta mig till Waitomo Caves, fyra timmars bilfärd söder om Auckland. Waitomo är Maori för ’vattenfyllt hål’ och bildades av att en underjordisk flod sakta gröpt. Jag bestämde mig för att ta en dubbel tour och först besöka Glow-worm caves, känd för sina underjordiska båtturer i salar upplysta som av en stjärnhimmel av lysmaskar – fantastiskt!



Därefter besökte jag Aranui cave som inte innehöll lysmaskar pga att det inte längre går någon flod härigenom (tydligen krävs detta för att de ska kunna hitta mat). Denna grotta var ändå jättehäftig, full av alla möjliga skulpturer formade av regnvatten som sipprar längs väggarna.


Efter mina grottbesök bestämde jag för att ’go tramping’ längst ett av spåren i området. Börjar bli en riktig vana här:). Som vanligt var naturen jättefin (man blir verkligen bortskämd här), fast jag stötte på lite problem längs vägen. Vid ett antal tillfällen vandrade man i kohagar, på ett av ställerna ville inte en tjur släppa in mig. Han stirrade hotfullt och började frusta och stöna när jag klättrade över staketet. Så jag hoppade snabbt ut igenJ Som tur var träffade jag en trevlig amerikan, som fick vara min personliga bodyguard för dagen. Jag skickade in honom först och som tur var kom vi båda välbehållna genom hagen:)

Den hotfulla tjuren:)

 

/Sofia


Kommentarer
Postat av: Anna HC

Å vilken utflykt du gav dig iväg på! Härligt!och man kan aldrig vara nog försiktig med vildadjur i hage..=) kramar HC

2010-05-10 @ 02:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0