Äntligen semester!

Projektrapporterna är inlämnade och ytterligare 30 hp har inhåvats! J Nu är det dags för semester tänkte vi och flög till Nya Zeelands södra ö. I Queenstown hämtade vi upp vår hyrbil från Jucy, ”El Cheapo”, den har några år på nacken och går lite trögt i uppförsbackarna men rullar än så länge. Efter stärkande lunch i Queenstown på vårt stammis-ställe Halo, körde vi söderut. Vi passerade vindalar, alper, bonniga hålor och gick på marken där Legolas också satt sin fot. Vi bestämde oss för att övernatta i Gore, vi räknade med att få plats, i och med att det är lågsäsong (vinter) nu. Men vi hade inte hade inte räknat med att Gore är Nya Zeelands Country-huvudstad, och dom just denna helg hade festival (för övrigt enda tillfället som denna stad någonsin får besök av turister). Efter mycket letande efter lediga bäddar slutade det med att vi kom till ett rart par som bjöd in oss i sitt hem (som var ett B&B). Vi njöt av oväntad lyx med elektriska filtar, då Nya Zeeländarna är förtjusta i att inte isolera sina hem.

Efter en stadig frukost, ägg, korv, bacon, rösti, tomat, toast, musli mm. Begav vi oss mot Catlins coastline (Nya Zeelands sydkust). Bilturen bjöd på många häpnadsväckande stränder, gulögda pingviner,vattenfall, blåshål och ”petrified” forest. Catlins slutar vid Balclutha, som är den mest dieselluktande platsen vi någonsin varit på (den huvudsakliga näringen i området är jordbruk) J. Efter en underbar dag med soligt och härligt väder anlände vi på kvällen till Dunedin. Här tog vi in på ett hostel, åt middag och tog en kvällspromenad bland de läskigt gotiska byggnaderna i stadens centrum.

Nästa dag begav vi oss till Otago peninsula, en halvö nära Dunedin. Där såg vi slående utsikter (bland annat över sand), mer blåshål, sjölejon, fåglar, en säl och dagens höjdpunkt- albatrosser! Albatrosserna var denna dag ganska skygga men en tuffing kom in nära kusten och vi fick en ordentlig titt på denna majestätiska fågel J . På kvällen gjordes Dunedin by night.

Söndagen spenderades på Dunedins ”skotska” gator. Dagen kickstartades med joggingtur till världens brantaste bebodda gata, den var brant!

Efter brunch på hostlet kände vi oss redo för en stadstur. Nya gympadojor och värmande plagg inhandlades. Det kan behövas i det här klimatet. Just denna dag var det på eftermiddagen kallt och regnigt.  Vi kurade på Starbucks och försökte vänta ut det hela men tålamodet tröt och vi blev lite blöta på vägen tillbaka till hostlet.

Av någon anledning kan bilder inte laddas upp just nu... men bilder utlovas i framtiden!