SYDNEY

I tisdagskväll kom jag till den här bländande staden och insåg snabbt att det här är en stad i min smak. Jag kunde inte låta bli att ta en promenad längs med vattnet vid Circular Quay därifrån man har riktigt god utsikt över både Sydneys harbour bridge och opera. Att det hostelet jag bodde på var helt nybyggt, fräscht och hade ett perfekt läge med operan som granne åt öster och Harbour bridge till väster gjorde inte mitt första intryck av Sydney sämre. Första dagen kickstartades med en joggingtur förbi operahusen och kungliga botaniska trädgården, hääärligt! Efter frukost fick det sen bli en promenad över den berömda bron. Den är ganska lång kan jag säga, speciellt när man har gått över bron och precis ska vända tillbaka och det börjar ös-regna. Blöt blev jag och svängde förbi hostelet och bytte skor innan jag gick en promenad i the Rocks, som är Sydneys äldre stadsdelar (från 1800), väldigt pittoreskt. Jag passade på att få min kulturdos för dagen genom att besöka 2 museum. Speciellt Museum of Contemporary art är värt ett omnämnande där jag fick se konst jag aldrig sett förut, och jag har fortfarande inte bestämt mig om jag gillar att det var så nytänkande…

Nästa dag tog jag färjan ut till Manly, ett bostadsområde med en av Sydneys fina beacher. Jag spanade in den men eftersom vädret var lite små ruggigt på morgonen blev det inget dopp. Men jag kollade in de många tappra surfarna som kämpade med och mot vågorna. Sen tog jag en promenad längs med kusten, jag gick genom ett naturskyddat område och fick se lite av hur naturen häromkring ser ut. Vid lunch försvann molnen och solen stekte - kändes som sommar! På kvällen mötte jag min tyska kompis Nora (tidigare omnämnd) som flög in från Auckland. Vi åt middag på en mysig italiensk restaurang som en bra avslutning på en härlig dag.

 

Morgonen efter blev det färje-sightseeing och sen lite promenad i Darling harbour där vi sen kikade in på stadens akvarium. Där kunde man se många fiskar, rockor, hajar, sjökor och vattenlevande däggdjur i för små vattentankar. Sen en promenad längs vattnet igen (det finns mycket kuststräcka i Sydney) innan vi bokade biljett till en konsert med Sydneys symfoni orkester. Det var riktigt häftigt att höra den stora orkestern spela ”klassiskt” klassiska stycken och också det lite mer ”moderna” klassiska bitarna. Men rörande arkitekturen så är den mer spektakulär på utsidan än på insidan. Jag och Nora mötte upp 3 av hennes kompisar från studietiden och de tog med oss till en flashig nattklubb, Ivy. Vi lyckades komma in på vip-våningen högst upp på taket och avslutade där kvällen med drink och dans.

Sydney by night...

Djurtemat från fredagen hängde med även på lördagen då vi inledde med att kolla in Auckland wildlife park. Kul att se kängurur, koalor, ormar, wombatar och massa andra djur.

Kängururna slappar i solen.

Chillade i darling harbour och njöt av solgasset innan vi tog och till Hyde park för en fish and chips. Sen blev det Sydney Tower (som faktist inte alls var like spektakulärt som Aucklands) innan vi tog igen oss på hostelet under kvällen. Sammanfattningsvis riktiga toppendagar! Härnäst kommer Brisbane…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0