Weekend i the Bay of Islands!

På lördagmorgonen gick vi upp tidigt för att ta bussen till det omtalade Bay of island(skärgård med 140 tropiska öar). Bussen gick 8:00 och var framme vid lunch i Paihia, utgångspunkten för att ta sig ut i övärlden. Efter att vi tappat kartan och kommit på att vi glömt bokningsnummret till ”hotellet” fick vi fråga oss fram för att hitta de 4 km in i bushen där vårat billiga, i förväg betalda boende låg. Vi var nära att gå förbi det då vi trodde att stället var övergivet och igenbommat. Men tillslut hittade vi ägarinnan som gav oss nyckel till vår lilla stuga där städning tydligt inte prioriterats på ett tag. Utan att nedslås av detta beslöt vi oss för att ta bushwalken tillbaka till byn, denna tog oss förbi vattenfall, genom regnskog och mangroveträsk. Mycket vackert. Stigen gick också genom ett Kiwifågel reservat och vi tror att vi hörde en kiwifågel snarka. Därefter blev det(äntligen) dags för vår första glass i detta land, på tiden. Vi chillade lite på beachen(Sofia somnade på en parkbänk) som tur var hade hon luffarhatten på sig och blev inte solbränd, den här gången. Sen var det dags för middag, vi beställde kött och pommes frites 3 glas vin och blev därefter utslängda från restaurangen efter att de ringt efter en taxi åt oss.

Dagen därpå började med frukost på stranden, härligt! Kl 9:15 var det ombordstigning på båten vi boket en tur med ut i övärlden. Den tog oss först till Russel, den gamla huvudstaden(som James Cook steg i land vid när han upptäckte Nya Zeeland). Sen åkte vi vidare ut i bayen. Det första vi stöter på är ett gäng delfiner, kaptenen beordrar oss att snabbt strippa och kasta oss i vattnet, vi lyder och vips är vi medlemmar i delfinernas flock. Man fick chansen att komma riktigt nära de vilda djuren, förutsatt att man paddlade på med simfötterna. Det behöver väl inte nämnas att delfiner kan ett och annat om sim och hoppkonst och visade prov på detta. De var dock nyfikna och kom ibland riktigt nära, ca 2 m. En riktigt häftig naturupplevelse!

Nästa möte blev med 2 av världens minsta pingviner(pacific blue penguin), supersöta!

Efter detta följde en något kylig båtfärd runt de tropiska, vackra öarna och vi åkte med båten genom ett jättestort hål i en jättestor klippa(the hole in the rock).

Vi steg i land på en av sandstränderna för att äta vår medhavda lunch, där fick vi sällskap av en trevlig ung norrköpingsgrabb som bott i Auckland i 10 veckor.

Vi hann på båtturen se massa fiskar och fåglar och Lisa kunde inte hålla sig utan hoppade i och simmade med de knallblå fiskarna.

När vi kom iland igen var det dags att ta bussen tillbaka till Auckland, vi åkte med en minst sagt virrig busschaufför och en buss som knappt kunde ta sig uppför de branta uppförsbackarna. Originalet till busschaufför fick sällskap av 3 andra kufar längst fram, detta gjorde att han missade att plocka upp 2 resenärer i en by mitt ute i ingenstans, nästan körde ifrån en tjej som gick på toaletten(vi fick säga till) och en timmes försenad ankomst till Auckland.

Helt slut men lyckliga efter en intensiv helg somnade vi nyduschade tidigt på söndag kvällen i våra rena, fräsch sängar.